Visualització de contingut web

SISTEMA INTERN D’INFORMACIÓ (SII-LABORA)

El Sistema intern d'informació de LABORA (SII-LABORA) respon al mandat recollit en la Llei 2/2023, de 20 de febrer, reguladora de la protecció de les persones que informen sobre infraccions normatives i de lluita contra la corrupció, d'establir un canal intern, un responsable del sistema i un procediment a seguir per a la presentació de informació sobre actes o conductes constitutius de possibles infracccions penals o administratives, greus o molt greus, en el context laboral.

El SII-LABORA garanteix la confidencialitat de la persona que denuncia o informa, si decideix identificar-se. Així mateix, la informació es pot presentar també de manera anònima.

Regulació:

Visualització de contingut web

Quins Assumptes es Poden Denunciar en Este Canal?

Les denúncies presentades hauran de referir-se a accions o omissions que puguen constituir infraccions del Dret de la Unió Europea o que puguen ser constitutives d'infracció penal o administrativa greu o molt greu.

No s'atendran un altre tipus de comunicacions. Estes hauran de tramitar-se a través dels procediments establits per a això i dirigir-se als òrgans administratius competents. En este sentit, NO S'ATENDRAN:

  • Reclamacions de drets individuals i sol·licituds que busquen satisfer interessos particulars. Cal advertir que estos canals no són registres administratius a l'efecte de la normativa que regula el procediment administratiu comú, per la qual cosa la seua presentació no afectarà els terminis i obligacions establits en els procediments als quals es referix.
  • Denúncies sobre incompliments de ciutadans o empreses (hostaleria, sorolls, lloguers turístics, consum, salut pública, protecció animal...).

Visualització de contingut web

Qui Pot Utilitzar Este Canal?

El SII-LABORA pot ser utilitzat per:

a) Empleats públics de LABORA

b) Qualsevol persona que treballe per a o sota la supervisió i direcció de contractistes, subcontractistes o proveïdors de LABORA

c) Les persones que informen en el marc d'una relació laboral, funcionarial o estatutària ja finalitzada amb independència que hagen percebut o no una remuneració

d) Les persones la relació de les quals amb LABORA encara no haja començat quan la informació faça referència a infraccions detectades durant el procés de provisió de llocs de treball

Visualització de contingut web

Confidencialitat

El SII-LABORA garantirà la confidencialitat de totes les actuacions que es duguen a terme al llarg del procediment de gestió de la informació des de la recepció fins a la terminació d'este.

Visualització de contingut web

Drets de les Persones Usuàries del SII-LABORA

  1. Dret a la confidencialitat de les comunicacions, informacions i denúncies que proporcionen, així com a mantindre el seu anonimat si així ho desitgen.
  2. La persona Responsable del Sistema SII-LABORA protegirà en els seus drets a les persones que facen ús d'esta bústia, sense que amb motiu de la seua comunicació es puguen derivar conseqüències lesives per a la seua esfera personal o professional, llevat que les comunicacions es realitzen amb ple coneixement de la seua falsedat o faltant de manera temerària a la veritat.
  3. Les comunicacions, informacions i denúncies en cap cas comporten l'inici d'un procediment administratiu, ni tampoc produïxen l'efecte de presentació en el registre d'entrada de LABORA. Tampoc la seua presentació genera la condició de persona interessada en un procediment administratiu.
  4. Les comunicacions no són constitutives de l'exercici del dret  de petició, ni comporten la formulació d'un recurs administratiu, ni l'exercici de qualsevol acció o reclamació a la qual puguen tindre dret les persones que les formulen.
  5. L'informant podrà exercir els drets que li conferix la legislació de protecció de dades de caràcter personal.
  6. L'informant tindrà dret a conéixer l'estat de la tramitació de la seua denúncia i els resultats de les actuacions.

Visualització de contingut web

Obligacions de les Persones Usuàries del SII-LABORA

L'usuari del SII-LABORA ha d'acceptar les següents condicions i assumir estes obligacions:

  1. Ha de tindre indicis raonables o suficients sobre la certesa de la informació que comuniquen, no podent formular-se comunicacions genèriques, de mala fe o amb abús de dret.
  2. Estan obligades a descriure de la manera més detallada possible els fets o conductes que comuniquen i han de proporcionar tota la documentació disponible sobre la situació descrita i, si és el cas, els indicis objectius per a obtindre les proves.
  3. Són responsables de la conservació, amb les degudes precaucions de seguretat, del codi alfanumèric que identifica la seua comunicació i del seu ús únicament als efectes de mantindre la relació amb la persona Responsable del SII-LABORA i de poder afegir informació rellevant.
  4. Si es vulneren el principi de bona fe o amb abús de dret pot incórrer en responsabilitat civil, penal o administrativa.

Visualització de contingut web

Com Puc Denunciar?

  • Telemàticament: De manera anònima o mitjançant identificació.
  • Correu Postal: Dirigida al Responsable del Sistema Intern d'Informació de LABORA (SII-LABORA) — Subdirecció General d'Estratègia i Modernització de LABORA -Servicis Centrals situada en la C/Navarro Reverter nº2 - Planta 8 - CP: 46004, València.
  • Personant-se en qualsevol dels ESPAI LABORA de la Comunitat Valenciana o en les oficines d'assistència en matèria de registres de LABORA.
  • Reunió Presencial: Pot comunicar la informació que desitja transmetre concertant una reunió amb el Responsable del SII-LABORA.
  • Bústia de Veu (Pròximament)

El tractament de les dades personals del/de la denunciant, del/de la denunciat/a i de la resta de persones afectades, que s'obtinguen i/o generen amb motiu del funcionament del Canal de Comunicacions, s'ajustarà al que s'establix en el Reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell de 27 d'abril de 2016 relatiu a la protecció de les persones físiques pel que fa al tractament de dades personals i a la lliure circulació d'estes dades (d'ara en avant, "RGPD") i en la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de Protecció de Dades Personals i garantia dels drets digitals (d'ara en avant "LOPDGDD"), així com en les altres disposicions sobre la matèria que li siguen aplicables. Així mateix, podrà reclamar davant el Delegat de Protecció de Dades dpd@gva.es o, si és el cas, davant l'Agència Espanyola de Protecció de Dades, en el supòsit d'entendre vulnerat el dret en protecció de dades. Més informació sobre el tractament de les dades en la pàgina web de LABORA http://www.labora.gva.es/va/proteccio-de-dades

Bústia

Visualització de contingut web

Procediment de Gestió d'Informacions

Principis Generals

Els següents principis es basen en la Llei 2/2023, de 20 de febrer, reguladora de la protecció de les persones que informen sobre infraccions normatives i de lluita contra la corrupció.

  • La persona a la qual es referisquen els fets relatats no serà en cap cas informada de la identitat de l'informant o de qui haja dut a terme la revelació pública (Llei 2/2023, article 31.2).
    • La identitat de l'informant només podrà ser comunicada a l'Autoritat judicial, al Ministeri Fiscal o a l'autoritat administrativa competent en el marc d'una investigació penal, disciplinària o sancionadora (article 33.3).
    • Les persones que comuniquen o revelen infraccions previstes en este procediment tindran dret a protecció sempre que concórreguen les circumstàncies següents (article 35):

      a) tinguen motius raonables per a pensar que la informació referida és veraç en el moment de la comunicació o revelació, encara que no aporten proves concloents, i que la citada informació entra dins de l'àmbit d'aplicació d'esta llei,

      b) la comunicació o revelació s'haja realitzat conforme als requeriments previstos en esta llei.

  • Queden expressament exclosos de la protecció prevista en esta llei aquelles persones que comuniquen o revelen (article 35):

    a) Informacions contingudes en comunicacions que hagen sigut inadmeses per algun canal intern d'informació o per alguna de les causes previstes en l'article 18.2.a).

    b) Informacions vinculades a reclamacions sobre conflictes interpersonals o que afecten únicament l'informant i a les persones a les quals es referisca la comunicació o revelació.

    c) Informacions que ja estiguen completament disponibles per al públic o que constituïsquen mers rumors.

    d) Informacions que es referisquen a accions o omissions no compreses en l'article 2.

  • El Responsable del Sistema haurà de desenrotllar les seues funcions de manera independent i autònoma respecte de la resta dels òrgans de l'entitat o organisme, no podrà rebre instruccions de cap mena en el seu exercici, i haurà de disposar de tots els mitjans personals i materials necessaris per a dur-les a terme (article 8.4).

a) Recepció de la informació

Rebuda una informació, es procedirà al seu registre, assignant-li un codi d'identificació alfanumèrica, i es justificarà recepció dins dels 7 dies naturals següents.

No procedirà realitzar el justificant de recepció ni la comunicació d'inadmissió quan:

  • es tracte d'informació manifestament repetitives, abusives, injustificades o inintel·ligibles, o
  • s'aprecie abús de dret o mala fe

Queda prohibit formular comunicacions amb una finalitat diferent de la prevista en la Llei 2/2023, de 20 de febrer, reguladora de la protecció de les persones que informen sobre infraccions normatives i de lluita contra la corrupció, o que vulneren els drets fonamentals a l'honor, la imatge i la intimitat personal i familiar o que siguen contràries a la dignitat de la persona, i en este cas podran ser objecte de les responsabilitats legals que procedisquen.

Als informants i als qui duguen a terme una revelació pública se'ls informarà, de manera expressa, que la seua identitat serà en tot cas reservada i que no es comunicarà a les persones a les quals es referixen els fets relatats ni a tercers (Llei 2/2023, articles 29 i 30).

b) Valoració

Es valorarà per la persona Responsable del SII-LABORA la competència, la versemblança de la informació presentada i la suficiència de les evidències aportades.

En els casos en què la comunicació aportada present alguna manca d'informació, es podrà efectuar un requeriment.

Quan de la informació presentada es deriven indicis de conductes o fets presumiblement constitutius de delicte, es traslladarà de manera immediata al Ministeri Fiscal o a l'autoritat judicial.

Procedirà la inadmissió i no es comprovarà la informació aportada, en els següents suposats:

a) En el cas que no es referisca a accions o omissions que es troben dins de l'àmbit de la Llei 2/2023 i/o no guarden relació amb l'activitat i funcionament de LABORA.

b) En el cas que la comunicació es presente per persones no previstes en la Llei 2/2023.

c) Quan manque de fonament, versemblança o contingut essencial, siga notòriament falsa, fundada únicament en opinions o estiga formulada de manera vaga o excessivament genèrica.

d) Quan siga manifestament repetitiva, llevat que s'aprecie noves circumstàncies de fet o de dret que justifiquen una nova valoració.

e) Quan tinga un caràcter abusiu o injustificat.

f) Quan estiga sent investigada per l'autoritat judicial, el Ministeri Fiscal, Fiscalia Europea o la policia judicial.

g) Quan d'algun altre mode incomplisquen les condicions fixades en el SII-LABORA.

c) Comprovació dels fets comunicats

Es comprovaran aquelles comunicacions o informacions que continguen una descripció suficient que permeta identificar el fet o la conducta i que es referisquen a actuacions o al funcionament intern de LABORA.

Comprendrà totes aquelles actuacions encaminades a comprovar la versemblança dels fets relatats. Esta comprovació es realitzarà per la persona Responsable del SII-LABORA, sense perjuí que, en funció dels fets comunicats, es puga requerir la col·laboració d'altres persones o unitats administratives de LABORA, els qui en qualsevol cas hauran de guardar deure de sigil i confidencialitat.

La persona afectada per la informació té dret al fet que se l'informe de les accions o omissions que se li atribuïxen i a ser sentida en qualsevol moment. Esta comunicació tindrà lloc en el temps i forma que es considere adequat per a garantir la bona fi de la investigació.

En cap cas es comunicarà a les persones afectades la identitat de la persona informant ni es donarà accés a la comunicació o denúncia.

Durant tot el procediment s'actuarà amb especial sensibilitat a la presumpció d'innocència i a l'honor de les persones afectades.

Cal recordar que LABORA no té competències en les funcions i matèries que corresponen a l'autoritat judicial, el ministeri fiscal i la policia judicial.

d) Terminació

El procediment de gestió haurà de finalitzar en un termini màxim no superior a 3 mesos, a comptar des de la recepció de la comunicació, excepte casos d'especial complexitat que requerisquen una ampliació del termini, i en este cas podrà estendre's fins a un màxim d'altres 3 mesos addicionals.

El procediment conclourà amb l'emissió d'un informe, el qual serà remés per la persona Responsable del SII-LABORA a la Direcció de LABORA. Quan els fets pogueren ser *indiciariamente constitutius de delicte, es remetrà la informació al Ministeri Fiscal amb caràcter immediat. En el cas que els fets afecten els interessos financers de la Unió Europea, es remetrà a la Fiscalia Europea.

En cas d'informació notòriament falsa, tergiversada o obtinguda de manera il·lícita, es podrà exigir les responsabilitats legals que procedisquen.

Visualització de contingut web

Seguretat

Esta Bústia garantix en tot moment la confidencialitat de les comunicacions i protegix la identitat de l'informant.

Les persones poden facilitar les seues dades identificatives i de contacte o, si ho preferixen, també poden fer la comunicació de manera anònima.

Hi ha dos opcions per a realitzar la comunicació de manera anònima:

  1. Utilitzant el seu navegador però sense facilitar les dades identificatives i de contacte. En este cas queda rastre de l'adreça IP des de la qual es realitza la comunicació, la qual pot ser requerida a LABORA per les autoritats competents.
  2. Garantint plenament l'anonimat de la comunicació en l'entorn digital (també de l'adreça IP que pot identificar a la persona que navega per Internet), utilitzant una xarxa d'anonimització. La ferramenta més utilitzada en este sentit és la xarxa TOR. La forma més senzilla d'utilitzar esta xarxa és descarregar i instal·lar el navegador Tor Browser, que es pot obtindre des de la pàgina https://www.torproject.org/download/download-easy.html.es.

Informació sobre la xarxa TOR:

La xarxa TOR és bàsicament un programari gratuït i de codi obert que permet millorar la privacitat i seguretat en Internet. En connectar-se a Internet amb TOR, la connexió passa a través d'una sèrie de túnels xifrats abans de ser encaminada fins al seu destí el que dificulta rastrejar la font de la informació. Així, la identitat de la persona que es connecta a la Bústia interna de denúncies Llei 2/2023 està protegida.

L'ús de la xarxa TOR per a accedir a la bústia és aconsellable o indispensable quan es té el convenciment o la certesa de risc, perquè garantix l'anonimat de la persona en el moment de la recepció de la comunicació. No obstant això, cal recordar que qui informa ha de preservar, també, l'anonimat en el moment de l'emissió.

En moltes administracions públiques i xarxes corporatives en general, els administradors d'estes xarxes impedixen l'accés a la pàgina de descàrrega de TOR o filtren el trànsit dirigit a ella. Per això, per a utilitzar este programari pot ser necessari fer-ho des d'un ordinador d'ús personal.

Visualització de contingut web

Bústia Externa de Denúncies de l’AVAF

Amb motiu de l'aprovació de la Llei 2/2023, de 20 de febrer, reguladora de la protecció de les persones que informen sobre infraccions normatives i de lluita contra la corrupció, per la qual es transposa la Directiva (UE) 2019/1937 del Parlament Europeu i del Consell de 23 d'octubre de 2019, relativa a la protecció de les persones que informen sobre infraccions del Dret de la Unió (Directiva Whistleblowing), LABORA ha subscrit un Protocol de col·laboració funcional amb l'Agència de Prevenció i Lluita contra el Frau i la Corrupció de la Comunitat Valenciana (AVAF), mitjançant el qual es posa en marxa el present servei per a la utilització de la BÚSTIA EXTERNA DE DENÚNCIES DE L'AVAF, autoritat competent en l'àmbit de la Comunitat Valenciana.

La Bústia de Denúncies de l'AVAF és un canal segur de participació electrònica que naix de la necessitat de facilitar a la ciutadania la possibilitat de presentar denúncies a través d'internet.

Per a això, la Bústia incorpora mecanismes que garanteixen la confidencialitat de totes les informacions i ofereix un espai de comunicació segur per a mantindre contacte amb l'AVAF i permetre la interacció entre aquesta i les persones que denuncien, informen o comuniquen de manera anònima o identificada, complint amb totes les exigències fixades per la Directiva 2019/1937(UE) i posteriorment per la Llei 2/2023.

Aquesta Bústia és un mitjà de lluita contra el frau i la corrupció que preserva la identitat de la persona que realitza la comunicació i que, a més, incorpora eines per a garantir els drets de les persones que siguen denunciades.

Gràcies a aquest canal es possibilita que qualsevol persona, inclòs el personal funcionari públic, pot comunicar infraccions o conductes corruptes o fraudulentes de les quals tinga coneixement en relació amb LABORA, amb la garantia de poder fer-ho en un entorn que compleix tots els requisits de reserva, confidencialitat, accessibilitat i eficàcia, el qual admet les denúncies i comunicacions, tant nominals com anònimes, evitant que es puguen patir represàlies per això.

Convé assenyalar que, per a evitar un mal ús de la Bústia, s'aplicaran criteris estrictes per a admetre les comunicacions amb exigència de responsabilitat civil, penal o administrativa a les persones que comuniquen denúncies falses o comuniquen fets amb abús de dret i vulnerant el principi de bona fe.

Així mateix, s'ha de recordar que l'AVAF no té competències en les funcions i matèries que corresponen a l'autoritat judicial, el ministeri fiscal i la policia judicial, ni pot investigar els mateixos fets que han sigut objecte de les seues investigacions.

ENLLAÇOS

Informació sobre la Bústia de Denúncies de l'Agència

bustia-de-denuncies.png

https://bustiadenuncies.antifraucv.es/